Thursday 4 February 2010

Een wereld van verschil.

Het is in Boedapest zelfs overdag min erg veel graden. In een flat met goede verwarming is dat eerder gezellig, wandelend door de stad is dat ijskoud. Zo ondervond ook ik, arme ik, toen ik over de Rakoczi Ut kuierde. Ter hoogte van metrostation Astoria vond ik het welletjes geweest en keek ik uit naar een warme theegelegenheid. Een kort moment later viel mijn oog op één van de zwervers die ik op Erasmus zo vakkundig had leren negeren, want je weet maar nooit dat het kwaadaardige zigeuners zijn die het op mijn geld of -God verhoede- mijn eerbaarheid hadden gemunt. Noem mij naïef, maar dit zielige hoopje bejaarde ellende leek mij echter tot geen van beide acties in staat.

Het was mede daarom dat ik de 300 forint (ca. 1,20 euro) die ik aan thee gealloceerd had, heb besteed aan een koffie en een hamburger (de man in kwestie leek me niet op zijn lijn te letten). In de bijna 22 jaar dat ik leef, heb ik nog nooit zo'n golf van dankbaarheid mogen ontvangen. Hij sprak Hongaars en ik niet, maar ik denk dat ik de geest van zijn betoog wel meehad.

Beide consumpties kwamen van McDonalds en de hamburger was uiteraard uit koeien en weetikveel welke andere dieren vervaardigd. Heeft mijn actie nu positief of negatief gewogen op de kosmische eindbalans? Ach ach ach.

No comments:

Post a Comment